De horeca kent veel verschillende functies. De meeste mensen zullen gelijk denken aan de bediening, maar er is meer. Zo vindt de een het juist fijn om zonder klanten. Dan kun je terecht in de afwas of in de keuken. In deze blog lees je de vaardigheden die je ontwikkeld door in te horeca te werken.
StressOm te werken in de horeca moet je goed tegen stress kunnen. Denk bijvoorbeeld maar aan een dronken vrijdagavond op het terras. Het liefste wil je gelijk je nieuwe glaasje bier of wijn. Alleen zit het terras vaker vol op zo’n avond. Er wordt verwacht dat je snel anticipeert op iedereen. Dit zal een hele hoop stress met zich meebrengen. Ook de kok of de persoon in de afwas zal stress ondervinden. Wanneer iemand gaat uiteten, hoopt diegene zo snel mogelijk te kunnen eten. Als de persoon in de afwas niet hard genoeg werkt, zijn er te weinig schone borden. Hierdoor kan de kok niet het eten opdienen.
ProactiefIn de horeca leer je proactief werken. Dit hangt samen met de vaardigheid stressbestendig. Klanten worden ongeduldig wanneer ze honger hebben. Een klant wilt namelijk niet een kwartier wachten, voordat hij of zij geholpen wordt. Door actief te reageren, zorg je ervoor dat de klant tevreden wordt. Dit heeft een positieve bijdrage bij een goede klanttevredenheid. Hierdoor bestaat er ook de kans dat de klant de volgende terug zal komen.
KritiekIn de horeca leer je omgaan met kritiek. Wanneer mensen honger hebben, kunnen ze nog wel eens een opmerking geven wat niet gepast is. In de horeca leer je zoveel mogelijk met een glimlach op te lopen. Het belangrijkste is dat de klant koning is. Hier zal het personeel zich dan ook aan moeten aanpassen in de horecazaak.
CommunicatieIn de horeca leer je goed communiceren. Het is belangrijk dat je de klant begrijpt. Er wordt verwacht dat er naar de wensen van de klant wordt geluisterd. Ook is het belangrijk om te weten of een klant ergens allergisch voor is. Wanneer een klant een product eet waar diegene allergisch voor is, kan dit hele vervelende gevolgen hebben.
|