Artikel Depot
Image default
Bedrijven

Meer bezoekers voor jouw webshop

Natuurlijk moeten bezoekers eerst nog klant worden, voordat je omzet hebt. Alleen als je niet voldoende bezoekers hebt, is de kans op klanten natuurlijk klein. Bij webshops is het niet ongebruikelijk dat de maximale conversie zo rond de 4% ligt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het geeft wel een richting om te bepalen of het zinvol is om meer bezoekers aan te trekken. Is dit voor jou het geval? Lees dan deze tips.

Onderzoek de customer journey

Bij de customer journey kijk je niet alleen naar de route die een bezoeker op de website aflegt. Je kijkt ook naar de route daarvoor. Hoe komen de bezoekers op je website? Google adverteren, social media, linkbuilding, een eigen blog, direct links via de mail, een poster in een abri? Kortom, je kijkt cross mediaal.

Een poster lijkt nogal inefficiënt, maar een klant is gemiddeld genomen vaak al zo’n 7 keer in aanraking gekomen met jouw bedrijfsuitingen, voordat hij klant werd. Zichtbaarheid en naamsbekendheid zijn dus net zo goed van belang in de customer journey.

Het gebeurt vaak dat als je cross mediale aanpassingen doet, dat je zo uiteindelijk kunt gaan finetunen voor meer websitebezoekers. Het voordeel is ook dat je daarbij kan gaan kijken naar de waarde van de bezoekers. Als je de juiste bezoekers trekt, gaat je conversie omhoog.

Belangrijk is hierbij dat je monitort wat werkt en wat niet. Als je steeds zomaar allerlei dingen gaat veranderen, weet je niet wat nu helpt voor je bezoekersaantallen. Wees je hier dus bewust van en handel hier na. Ook het inhuren van een expert op dit gebied is slim. Met de juiste kennis ben je sneller bij het gewenste resultaat.

Voice of the customer

Onderschat nooit de voice of the customer. Goede interactie met consumenten helpt bij het krijgen van klanten, maar ook bij het trekken van bezoekers. Als je ziet dat een vriend op social media positief is over een bedrijf, triggert dat wellicht andere mensen om dat bedrijf op te zoeken. Zo krijg je al gauw meer bezoekers op jouw website. Social proof is een heel mooi instrument, dus doe er je voordeel mee.