Artikel Depot
Image default
Zakelijk

B2B vs. B2C e-commerce: wat zijn de verschillen?

De begrippen b2b en b2c ben je vast wel eens tegengekomen: business-to-customer (b2c) richt zich op de consument, terwijl business-to-business bedrijven (b2b) hun goederen direct verkopen aan andere bedrijven. Dit wil zeggen dat de twee compleet anders te werk gaan, maar waarin kun je ze onderscheiden? Wat zijn precies de verschillen tussen de twee als het op e-commerce aankomt? Hoe zien de webshops eruit en hoe werkt digitale marketing in de twee sectoren? Hieronder vind je aantal van de belangrijkste verschillen.  

Hoe onderscheiden B2C en B2B-webshops zich van elkaar? 

Een goede webshop richt zich op de ervaring van de klant. Aangezien b2b en b2c andere eindgebruikers hebben, zul je in het design van een website enkele verschillen tegenkomen. Zo zal een b2b-webshop gefocust zijn op zakelijke transacties: klanten moeten snel en efficiënt hun bestelling kunnen doen. Ook moet de webshop bestemd zijn tegen bulkbestellingen en zijn ingericht op herhaalaankopen. Daar tegenover staan b2c-webshops, die juist zijn bedoeld om klanten zo lang mogelijk op de website te houden. Verder doen b2c-webshops vaak beroep op het creëren van schaarste, waardoor klanten geneigd zijn om impulsieve aankopen te doen. Dat is nogal een verschil tussen de bulkbestellingen van b2b-webshops.  

Als je meer wilt weten over het oprichten van een b2b-webshop, dan kun je de handige startersgids van Digital Inside raadplegen: https://www.ecomwise.com/b2b-webshop/. Hier lees je nog meer over de verschillen tussen b2b en b2c en leer je hoe je een succesvolle b2b-webshop kunt oprichten.  

Waar ligt het verschil in online marketing tussen b2b en b2c? 

Ook bij het online promoten van je webshop zul je anders te werk gaan vergeleken met b2c. Bij het runnen van een b2c-webshop zal voornamelijk worden gekozen voor mediakanalen zoals Instagram en TikTok, omdat consumenten deze platformen gebruiken in hun vrije tijd. Voor b2b-webshops zullen deze mediakanalen weinig opleveren. In dit geval kan er beter worden gekozen voor zakelijke platformen zoals LinkedIn of Twitter. Bovendien is adverteren via zoekmachines ook een mogelijk optie. 

Vind je het lastig om aantrekkelijke promotie te ontwikkelen voor je b2b-webshop? Bekijk dan eens de website van Digital Inside: https://www.digitalinside.nl/social-media-marketing/. Dit social media marketing bureau ondersteunt je bij het ontwikkelen van geschikte online promotie.