Soft skills “: wat ze zijn en hoe ze te ontwikkelen

vacatures

Voor werkgevers zijn niet alleen professionele vaardigheden belangrijk, maar ook aanvullende kennis en vaardigheden die niet op de universiteit te verkrijgen zijn: creativiteit, verantwoordelijkheid, beleefdheid en vele andere. Deze kwaliteiten worden soft skills genoemd.
“Soft skills” – wat is het?
“Soft skills” zijn divers, maar kunnen grofweg in drie groepen worden verdeeld: persoonlijke kwaliteiten, interpersoonlijke vaardigheden en aanvullende kennis. Het belang van elke categorie hangt af van de context en de branche. In het algemeen is het bijvoorbeeld goed als een specialist beschikt over projectmanagementvaardigheden, maar die zijn niet nodig voor een engineer.
Soft skills zijn geen werkvaardigheden, maar levensvaardigheden. Er zijn verschillende dingen die altijd nodig zijn: het vermogen om te luisteren, te spreken en te onderhandelen. In Rusland is er helemaal geen mogelijkheid om te onderhandelen. Onze mensen weten niet hoe ze dit moeten doen, dit is ons grootste probleem. Hoewel velen ervan overtuigd zijn dat het grootste probleem van de Russen hun onvermogen om tijd te beheren is. Maar dit is niet het geval. Dit is wat we zojuist hebben geleerd.
Soft skills – hoe te ontwikkelen?
Voor ons is het grootste probleem alleen de communicatieve vaardigheden, het vermogen om te horen, te luisteren en te onderhandelen. Dit is niet te wijten aan het feit dat we slecht zijn, maar aan het feit dat de economie zich in Rusland snel ontwikkelde en in het algemeen de zaken zijn veranderd. In twintig jaar zijn we van een economie waarin onderhandelen niet nodig is, omdat het gepland is, naar een moderne economie gegaan waarin onderhandelingen de zaken stimuleren. Maar we hebben dit natuurlijk nooit geleerd.
Soms wordt in soft skills zo’n verhaal als creativiteit belicht. In die zin gaat alles hiermee in Rusland heel goed.
*****
Er is zelfs zo’n anekdote: “Als je met een idee wilt komen, trek dan een Rus aan. Als u uw bedrijf wilt ontwikkelen, neem dan een Rus, maar zet een Japanse ‘
*****
We hebben geen problemen met creativiteit, maar met het vermogen om te onderhandelen – het is saai. Het probleem is dat je dit nergens kunt leren. Er is een enorm aantal verschillende trainingen waarin ze dit naar verluidt onderwijzen. In werkelijkheid kunnen we dit om één simpele reden niet leren: de concepten van deze coaches en docenten zijn niet geschikt voor ons nieuwe bedrijf.

Het is erg belangrijk voor een HR-directeur om tijdens een interview drie dingen op te merken: consistentie, tijdmanagement en het vermogen om te onderhandelen. Kwam de kandidaat op tijd voor het interview? Hoe lang heeft hij de testtaak voltooid? Heeft hij de testtaak op tijd verzonden? Heeft hij gestuurd waar je om vroeg? Het komt vaak voor dat je vraagt ​​om één ding te analyseren, en de kandidaat analyseert wat hij wil.

Het vermogen om te onderhandelen komt direct naar voren in het interview. Als iemand op gesprek komt, moet hij zichzelf eigenlijk verkopen. Als je naar sollicitatiegesprekken gaat en er geen stressvolle situaties zijn – je wordt niet vernederd of geïntimideerd – dan moet je een aanbod krijgen. Het is niet nodig om het te accepteren, maar u heeft een positief resultaat van uw vergaderingen nodig, en dit geeft uitdrukking aan uw vermogen om te onderhandelen.
Succes!

https://www.vindazo.be