Groothandelsbedrijven moeten niet alleen hun eigen magazijn in kaart brengen met hun ERP-systemen, maar ook verkoop, logistiek en hun eigen administratie beheren. De huidige uitdagingen zijn enorm, vooral in de groothandel. Naast steeds meer globaliserende markten, verergeren de druk van online handel, een gebrek aan grondstoffen, wereldwijde toeleveringsketens en, last but not least, duurzaamheidseisen de situatie van veel groothandels. Om al deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden en daarin groeikansen te herkennen, zijn moderne en vooral digitale processen nodig. De zogenaamde enterprise resource planning en de daarbij behorende ERP-software worden steeds belangrijker, vooral in de wereld waarin software-as-a-service steeds vaker voorkomt. Lees hier welke voordelen zij uit zo’n systeem kunnen halen en waarom het zo belangrijk is om de juiste software in de markt te zetten. Wat is een ERP-software?Enterprise resource planning is de taak van een bedrijf om de beschikbare resources zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Hiervoor brengt ERP-software alle processen digitaal in kaart en brengt de data samen in een centrale database. Alle spelers in het bedrijf hebben hier dan gezamenlijk toegang toe en kunnen zo betrouwbaar en snel informatie met elkaar uitwisselen. Op deze manier worden afdelingsgrenzen overwonnen en worden processen aanzienlijk gestroomlijnder. Op alle niveaus van het bedrijf kunnen hulpbronnen worden bespaard, aangezien afval systematisch wordt blootgelegd en vervangen door nieuwe, efficiëntere processen. Hiervoor is ERP-software modulair opgebouwd. Elke module bestrijkt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf. Er zijn modules voor logistiek, productie, magazijnbeheer, financiën of zelfs verkoop en marketing. Functies van een ERP-software voor de groothandelLaten we nu eens kijken naar enkele van de belangrijkste functies van ERP-software voor groothandel en hun praktische voordelen laten zien. Enerzijds willen we kijken hoe het werkt, evenals de daadwerkelijke voordelen van de afzonderlijke functies, en daarmee duidelijk maken waarom het zo belangrijk is om een passende oplossing voor uw eigen bedrijf te kiezen en geen gebruik te maken van een off -het schapsysteem. Klantrelatiebeheer (CRM)Een geïntegreerde CRM-module is elementair voor de groothandel. Hierdoor kan het bedrijf voor elke klant een apart klantendossier bijhouden. Hierin staan alle gegevens over de klant, zoals eerdere aankopen, voorkeuren voor producten, communicatiekanalen of leveringswijzen, maar ook klachten of laatste verkoopgesprekken. Door alle data te centraliseren ontstaat er een 360° beeld van de klant, waardoor marketing en sales deze veel individueler en gerichter kunnen benaderen. Dankzij tal van evaluatiemogelijkheden in het CRM-systeem kunnen inzichten worden verkregen in de voorkeuren en behoeften van klanten die anders verborgen zouden zijn gebleven. Documentbeheersysteem (DMS)Met een DMS-module wordt het papierloze kantoor echt werkelijkheid. Alle circulerende documenten van een bedrijf worden digitaal vastgelegd en centraal opgeslagen in een vooraf gedefinieerde mappenstructuur. Zoekfuncties maken het vervolgens gemakkelijk om alle gegevens en documenten terug te vinden. Werknemers kunnen ook samenwerken aan documenten en wijzigingen daarin later volgen. Het is dus niet meer nodig om documenten af te drukken, te kopiëren en te verspreiden. Integendeel, druk- en papierkosten worden bespaard, fysieke archieven raken in onbruik en er wordt dus enorm veel middelen bespaard. Magazijnbeheersysteem (WMS)Met een WMS-module kunnen alle goederenstromen in het bedrijf digitaal in kaart worden gebracht. Als groothandel is het enorm belangrijk om op tijd te leveren. In het beste geval zijn artikelen altijd snel beschikbaar, maar zonder onze eigen magazijnen te overbelasten. Dankzij de geïntegreerde behoefteplanning kan altijd precies de benodigde hoeveelheid op voorraad worden gehouden. Inkomende goederen worden direct in de goederenontvangst gescand en in het systeem geregistreerd. Zo is altijd duidelijk welke hoeveelheden er op dat moment op voorraad zijn en wanneer een klant de goederen kan verwachten. Dit verhoogt de klanttevredenheid enorm en verkort ook het verkoopproces aanzienlijk. VerdelingTegenwoordig is het belangrijk om klanten niet alleen op één kanaal aan te spreken, maar op zoveel mogelijk verschillende kanalen en voor hen bereikbaar te zijn. Met de verkoopmodule kunnen alle kanalen, dus stationaire winkels, webshops, online handelsplatformen en catalogusbestellingen, op een uniforme en overzichtelijke manier worden weergegeven. De verkopers kunnen binnen de module handelen om alle kanalen te gebruiken en hoeven niet moeizaam heen en weer te schakelen. Dit bespaart tijd en garandeert de klant overal dezelfde service. Door de koppeling met het CRM en het magazijnbeheersysteem is het altijd duidelijk wanneer een artikel geleverd kan worden en welke condities een klant kan verwachten. Conclusie: Meer efficiëntie dankzij ERP-softwareMet groothandelsoftware kunnen bedrijven hun eigen logistieke en verkoopprocessen veel efficiënter maken en daarbij waardevolle middelen besparen. Daarbij worden de klanten volledig centraal gesteld in hun eigen handelen, zodat een langdurige relatie met hen kan worden gerealiseerd. Het is enorm belangrijk om de juiste ERP-software op de markt te vinden. Een leverancier die veel bedrijven helpt is Unit4. Het is een bedrijf wat veel kennis heeft en gericht is op mensen. |