Artikel Depot
Image default
Bedrijven

Weer terug naar kantoor? 3 tips om je te helpen aanpassen

De afgelopen tijd zijn vele werknemers gewend geraakt aan het comfort van thuiswerken. Ondanks de uitdagingen om van onze leefruimte onze werkruimte te maken, is de terugkeer naar het kantoor misschien iets nieuws. Nu steeds meer van ons gevraagd wordt terug te keren naar de persoonlijke kantoorplek, hebben we hier enkele tips op een rijtje gezet om je te helpen aanpassen. 

  1. Wees empathisch met jezelf en anderen

De meeste mensen zagen hun verschuiving naar thuiswerken waarschijnlijk niet aankomen. De plotselinge verandering van de werkplek ging daarnaast gepaard met onzekerheid over de toekomst; het verlies van autonomie, vrijheid en verbondenheid. Voor sommige mensen was het misschien zelfs een gevoel opsluiting. Hele dagen thuis zijn en het verlies van vertrouwde structuren en routines heeft bij sommigen geleid tot overspannenheid. De terugkeer naar het kantoor is daarom het beste om het geleidelijk te doen, ook wel hybride werken genoemd, om jezelf weer te leren kennen op een nieuwe werkplek en de positieve omgang met collega’s te waarborgen.

  1.  Stel een nieuwe routine in 

Als je van thuis uit werkt, dan heb je waarschijnlijk de kunst onder de knie om op het laatste moment nog even op Zoom te springen! Hierdoor lijkt de gedachte aan een ochtendroutine misschien een verre herinnering. Probeer te bedenken op welke manier je een brug kunt slaan tussen je huidige routine en de routine die je nodig hebt om weer op het kantoor te verschijnen. Bereid je voor op vroeger opstaan en ga na hoe je jouw oude gewoontes weer kunt oppakken. Het inbouwen van deze  ‘gewoontestukjes’ in je huidige schema kan helpen om de overgang van de werkplek probleemloos voort te zetten. 

  1. Stel je grenzen 

Bij het thuiswerken vervagen veel grenzen. Mocht je bijvoorbeeld aan een geïmproviseerd bureau in je slaapkamer of keuken zitten, dan is het zo goed als onmogelijk om werk en privé van elkaar te scheiden. Het kan zelfs zo zijn dat je met het gezin aan het eten bent, maar je ondertussen nog steeds aan het werk bent! 

Wanneer je weer terug naar kantoor gaat, heb je de kans om je grenzen opnieuw te stellen in termen van beschikbaarheid, communicatie en de locatie waar je werkt. Probeer bijvoorbeeld je e-mails op bepaalde tijden uit te zetten en bekijk welke communicatiemethoden het best werken nu je ook weer op het kantoor te vinden bent. Communiceer je liever videogesprekken of ga je liever bij elkaar langs? Of misschien is een wekelijkse check-in meetings wel effectiever? Ga na wat het beste werkt voor je productiviteit en je mentale gezondheid, en probeer deze bevindingen zoveel mogelijk met je werkgever en collega’s te delen.